Tips Jimat Elektrik : Peti Ais

Semua orang ada peti sejuk dekat rumah, sebab peti sejuk ni satu keperluan. Tapi, penggunaan yang tak betul boleh merugikan kita, peti sejuk cepat rosak lah, bil elektrik melambung tinggi la macam macamboleh jadi.

Tutup pintu rapat

Setiap kali buka peti ais, pastikan anda tutup pintu dengan rapat sebab udara panas akan mengalir ke dalam peti ais dan boleh merosakkan makanan yang ada dalam peti. Peti pun boleh cepat rosak.

Kalau pintu tak dapat tutup dengan rapat, ganti pelekat baru atau kurangkan beban pastu pintu peti. 

Bersihkan habuk

Alang-alang susun barang dalam peti tu ambilah sedikit masa untuk bersihkan habuk atau debu yang terdapat di koil peti ais . Tapi pastikan, peti ais ditutup dulu.

Banyak cara nak bersihkan koil peti ais,  salah satunya berus dengan berus gigi dan habuk-habuk tadi boleh vakum je. Ada sesetengah peti ais ada grill yang melindungi koil, kalau boleh buka dulu grill tu. 

 

Penuhkan freezer

Okay ni ramai yang salah anggap! Kalau penuhkan freezer tenaga banyak digunakan tapi sebenarnya tak.

Freezer yang penuh sebenarnya mengurangkan penggunaan tenaga. Kalau rasa peti ais tu kosong, Isi je apa-apa, paling mudah letak ais je. Senang, nanti tetamu datang tak perlu beli ais batu dah.

Jangan simpan makanan

Jangan simpan makanan panas dalam peti, kononnya ada lauk lebih, tapi sayang nak buang, kita pun panaskan dan letak dalam peti ais suapaya tahan lama. SALAH! tindakan anda tu salah. 

Kita tak nak udara panas masuk ke dalam peti ais, dia boleh rosakkan makanan dn juga boleh rosakkan peti kerana banyak tenaga yang perlu digunakan untuk menyejukkan makanan. 

Suhu Minima

Kalau rasa nak bercuti lama tu, setkan peti ais pada suhu yang paling minima. 

satu lagi tips, dalam freezer tu ambik satu cawan plastik yang lutsinar, bekukan dia, bila dah beku, letak duit syiling atas cawan tu. Nanti dah balik, tengok kedudukan duit syiling dalam freezer tu dulu, kalau di bawah maknanya, bekalan elektrik terputus lama, anda kena buang semua makanan basah. Tapi kalau sebaliknya, makanan anda SELAMAT! 

Fikir dulu!

Sebelum buka peti, fikir dulu, jangan bila dah buka baru nak fikir  apa barang yang nak diambil dari peti. 

Jarak antara dinding

Pastikan jarak peti sejuk tidak terlalu rapat dengan dinding kalau boleh 10 cm daripada dinding untuk memberikan peti ruang untuk bernafas.

 

Susun barang

Susunan barang dalam peti juga memainkan peranan. Bila barang tersusun peti tidak terlalu crowded nak ambil barang pun mudah. 
Boleh letakkan barang dalam tupperware banyak-banyak supaya nanti bila nak guna terus ambik. 

Jimat elektrik : Barangan Elektrik

Semua rumah pakai lampu dan barangan elektronik. Tak dinafikan, barang elektronik banyak memudahkan rutin harian kita. Tapi, ada juga org yang takut nak guna barangan elektronik sebab takut nanti bil elektrik melambung tinggi. Tak apa. Ni saya share tips dia.

1. Mentol lampu

Kalau nak pasang lampu, pastikan guna lampu yang besar untuk pengcahayaan, berbanding guna lampu kecil dengan bilangan yang banyak.

2. Lampu reflective

Seeloknya pilih lampu yang reflective pada siling dan lampu untuk pencahayaan lebih baik.

3. Lampu LED

Masa na beli lampu nanti, beli lampu jenis LED lebih lebih lagi kalau anda jenis yang buka lampu lebih dari 6 jam sehari. Selain terang dan ambil masa yang cepat untuk menyala, dia sebenarnya lebih jimat dari lampu biasa. Kalau tak ada lampu LED, Lampu fluorescent T5 pun boleh.

4. Sentiasa mengemas

Rajinkan diri bergotong royong, sentiasa bersihkan habuk pada kipas, kerana semakin tebal habuk pada kipas semakin banyak tenaga yang diambil untuk berpusing mengikut kelajuan. Kadang-kadang tu, ada yang sampai kipas dia tak boleh berpusing sebab habuk banyak sangat. Pastikan juga lampu tidak berhabuk untuk mendapatkan pengcahayaan yang cukup.

5. Elakkan mode standby

Rajinkan diri untuk tutup suis selepas guna peralatan elektrik. Elakkan dari membiarkannya dalam mode standby. Walaupun dia dalam keadaan pasif. Tapi sebenarnya, alatan tadi masih menggunakan tenaga elektrik cumanya dalam kuantiti yang sedikit. Jangan biarkan juga PC,TV atau monitor LCD dalam keadaan mod standby bila tidak digunakan. Kadang-kadang litar pintar pun n boleh berlaku disebabkan ini bila terlalu overload.

6. Barangan elektrik

Sebelum beli barangan elektronik, beli barang yang tahan lama dan mudah diselenggara, barang yg selalu diselenggara menggunakan tenaga elektrik yang sedikit. Kalau boleh tanya jurujual tu pasal barang yang nak dibeli? Sebelum ni ada masalah ke? Kalau rosak berapa kos baikinya? Apa kelemahan dia? Dan cara penggunaanya. Biasanya mereka lebih tahu tentang produk mereka.

7. Gunakan Microwave

Jangan ingat memasak guna microwave guna elektrik yang banyak. Sebenarnya, kalau penggunaan microwave lebih menjimatkan tenaga dimana anda tak perlu nak buka lampu yang banyak, pasang exhaust fan, masukkan dalam beberapa minit je dah siap. Ia juga mengurangkan masa memasak sebanyak 15-20 peratus.

8. Cerek elektrik

Setiap rumah mesti ada cerek elektrik kan? Sama juga macam iron baju,kalau boleh,maksimumkan air dalam cerek. Air yang lebih tadi, boleh jadikan sebagai air masak.

Tips jimat elektrik

Hidup ni haruslah sentiasa berhemah dalam sesuatu perkara. Jadi, ini 6 amalan yang boleh membantu anda menjimatkan bil elektrik. 

Gosok Baju

Kalau boleh set satu hari untuk gosok baju untuk seminggu. Biasa orang ambik waktu cuti, haa, gosok baju sekaligus dpat jimat kan elektrik sebab banyak tenaga yang digunakan untuk panaskan permukaan seterika tu. Walaupun cuma awal-awal je, tapi cuba bayangkan, kalau tiap-tiap hari ambik tenaga yang banyak. Tapi kalau gosok sekaligus, jimat masa jimat tenaga.

Kipas

Sebaiknya elakkan penggunaan aircond selalu sebaliknya gunakan kipas. ada pelbagai kaedah untuk sejukkan rumah tanpa aircond. Klik sini untuk baca tips sejukkan rumah tanpa aircond!

Timer

 Gunakan timer untuk peralatan yg memerlukan masa tertentu terutamanya bila mengecas sesuatu. Lagi bagus kalau, ada kabel yang berhenti menggunakan elektrik selepas dah sesi mengecas mencapai 100%.

Menanam pokok

Tanam pokok atau pohon rendah supaya rumah tak terlalu panas. Suasana pun nyaman.

Alat penjimatan elektrik

Gunakan alat penjimatan elektrik (energy saving )tapi pastikan ianya sah di sisi undang-undang Malaysia dan disyorkan oleh suruhanjaya tenaga.

Elakkan penggunaan alatan elektrik

Sekiranya sedang bergotong royong, seperti bertukang atau kerja-kerja yang tak memerlukan banyak tenaga, seeloknya guna alatan tangan sahaja.

Akhir sekali, selalu semak bil, pantau dari masa ke semasa. Senang nanti nak trace peralatan ape yang consume banyak elektrik.

6 Jenis Karpet popular

Hmm nak beli karpet tapi tak tahu mana yang okay, mana nak jaga elok-elok, mana nak letak kat ruang tamu. Pada pandangan sesetengah orang semua jenis karpet adalah sana. Tpi, sebenarnya, ada bezanya.

Karpet sutera

Bagi sesiapa yang nak bilik tidur macam kat istana boleh la beli karpet ni, selain berkualiti tinggi dimana tak cepat pudar,karpet ini pun lembut dan meninggalkan bekas. Harga karpet ini kebiasaanya mengikut keunikan tenunan sutera itu sendiri. 

Karpet polypropylene

Karpet ni budget friendly dan sesuai digunakan dimana2 ruang tamu boleh, bilik tidur pun boleh. Mudah dibersihkan tpi warnanya cepat pudar. Namun, memadai untuk menambah seri sesuatu ruangan kat rumah tu.

Karpet wool

Karpet wool ni nampak je lembut, mcm bulu biri2, tapi sebenarnya, karpet ni tahan lama dan lasak. Sesuai digunakan di semua ruangan. Dan harganya agak mahal berbanding karpet polypropylene dan kadang-kadang susah untuk dibersihkan apabila kotoran degil melekat pada benang wool.

Karpet Nilon

Karpet ni lembut dan mudah dibersihkan sebab karpet ni ringan dan tak berat mcm karpet polypropylene. Tak sesuai sebenarnya digunakan di ruang tamu, sebab tekstur nya yang lembut dan cepat kotor. Karpet ni sesuai digunakan di ruang makan dan bilik air sebab dia serap air.

Karpet katun

Walaupun karpet ni jauh lebih murah berbading karpet yang lain, tetapi karpet ni agak tebal dan biasanya anti-slip, mudah dibersihkan dan tahan lebih lama.

Karpet vinyl

Karpet vinyl ini mempunyai ketebalan dari 0.5 mm sehingga 2.2 mm. Senang nak dijaga dan nyaman dipiJak kerana materialnya yang lebih halus. Tapi jaga2, karpet ni mudah terkoyak dengan benda benda tajam.

5 benda penting sebelum setup bilik tidur korang

Entri kali ni, cuma nak cerita aspek aspek penting yang kita kena fikir sebelum setup bilik tidur kita.

1. Katil yang selesa

Katil merupakan komponen penting kepada bilik tidur sebab saya tak pernah jumpa katil dalam bilik air. Mana bilik yang ada katil, itulah yang kita panggil bilik tidur. Tapi katil mestilah sesuai dengan tema bilik dan tak terlalu besar sehingga menyukarkan pergerakan lagi bagus kalau ada ruang untuk solat bagi yang muslim.

2. Meja kecil (bedside table)

Meja kecil sebelah katil ni bagus untuk hiasan, letak telefon, letak gelas masa membaca buku, letak lampu tidur dan banyak lah. Bergntung kepada reka bentuk bedside table tersebut.

3. Almari

Biasanya kalau bilik tidur almari ni pun penting. Macam macam nak simpan. Oleh itu, beli lah almari yang besar. Bila dah beli almari yang besar mesti makan ruang kan? Jadi belilah almari yang ada fungsi yang lain juga seperti almari yang mempunyai pintu yang bercermin.

4. Perabot tambahan

Wall mounted atau gmbar hiasan juga bagus untuk menaikkan lagi seri bilik tidur tu. kalau ada bajet lebih skit, boleh tambah lampu untuk pencahayaan semacam hotel gitu.

5.Langsir

Bilik tidur ni adalah ruang privasi, langsir tu perlu. Untuk menghalang cahaya matahari dan protect privasi kita. Kalau boleh belilah langsir yang halang UV untuk kesihatan di jangka masa yang panjang.

Tips bersihkan rumah dengan cepat dan efisien.

Raya dah dekat, banyak nya nak kena kemas. Malu nanti orang datang beraya rumah bersepah, aura raya tu tak ada.

Jadi saya kongsikan tips nak kemaskan rumah dengan cepat dan mudah.

1. Sarung bantal lama

Sarung bantal lama yang dah tak digunakan sebenarnya sangat berguna untuk bersihkan kipas. Sarungkan pada bilah kipas dan tarik. Habuk pun ta berterabur kipas pun bersih. Nak lagi berkilat, lap-lap la skit.

2. Sarung tangan getah

Perasan tak, walau pun kita dah vacuum, dah mop, dah penat kemas. Tetibe boleh ada lagi rambut. Sapu sapu ta dapat.. haih! Jadi pakai la sarung tangan getah. Senang nak ambik. Yang ada si bulus kat rumah pun boleh guna cara ni.

3. Bersihkan papan pemotong

Setiap hari kita masak, potong itu ini. Papan pemotong pun dah nampak macam baru lepas perang. Kadang2, potong epal pun rasa lada. Pulak tu, dah basuh pun tetap ada lg kotoran kat celah-celah hirisan tu. Jadi solusi untuk masalah anda ni, anda boleh gunakan lemon untuk bersihkan papan pemotong. Konfem! Papan anda akan nampak baru

4. Vacum tanpa wayar

Kalau rasa macam anda bajet lebih, boleh beli vacum ni. Memang senang dan jimat masa. Ringan dan mudah untuk digunakan. Tak ada lah, kena pasang dan bukak plug. Cas beberapa jam dah boleh guna tingkat dan bawah.

5. Bahan pencuci sendiri

Pernah tak, dalam almari tu penuh dengan bahan pencuci, tpi last2 tak guna jugak. Dahla ambik ruang pastu mcma berselerak pulak. Jadi bancuh bahan pencuci anda sendiri. Jimat pun jimat. Hanya campurkan 4 sudu baking soda dengan air suam je. Tapi nak lagi bagus, boleh tambahkan jus lemon dan clorox sikit.

6. Tapis barang

Kadang-kadang kita ada hiasan atau barangan yang dah tak berfungsi dengan baik, hiasan pun macam dah lama. Jadi boleh la adjust atau pindahkan ke tempat lain yang sepatutnya. Barulah rumah tak nampak crowded.

7. Kain microfiber

Kain microfiber sangat bagus untuk membersihkan rumah kerana dia memerangkap habuk dengan lebih efisien dengan mudah. Jadi penggunaan kain microfiber sangat digalakkan

Nak beli katil? Tapi tak tau macam mana?

4 Konsep asas rumah

Sebelum saya terangkan dengan lebih dalam konsep rumah. Saya  cerita pasal 4 konsep asas rumah, iaitu moden, minimalis, hipster dan klasik untuk pengetahuan am. 

1. Moden

Konsep moden memang konsep yang sangat popular kerana mempunyai ciri-ciri yang unik. Konsep moden ni dikatakan lebih segar kerana mempunyai ciri dan bentuk yang unik. Kadang-kadang, perabot dengan bentuk pelik yang kita sangkakan hanya sekadar hiasan, sebenarnya mempunyai fungsi yang sama dengan perabot yang lain. 

cirinya yang ditampil unik dan bersahaja menjadi pilihan ramai orang pada masa kini. 

2. Minimalis

Konsep minimalis ni lebih kurang sama dengan konsep moden cumanya skema warna untuk konsep minimalis lebih kepada warna hitam, kelabu dan putih. 

Perabot yang digunakan juga sangat simple dan bilangan perabot pula seiring dengan penggunaanya. Setiap perabot ada fungsinya tersendiri.

Kebiasaanya konsep ini menjadi pilihan mereka yang bujang, baru berkahwin dan yang selalu berpindah-randah. kerana barangnya yang kurang.  

3. Hipster

Konsep hipster pula penuh dengan warna warni. Sekali pandang kita nampak seperti gabungan konsep indie dan retro. 

Barang-barang lama seperti radio lama, basikal tua dan lukisan lama dijadikan hiasan.  Sesetengah itu menggunakan perabot dari barangan lama dan diubahsuai menjadi barang yang baru dengan fungsi yang berlainan. 

Konsep ini biasanya di gunakan di butik dan kafe. 

4. Klasik

Konsep klasik pula lebih kepada lambang kemewahan dan gaya-gaya eropah atau rom. 

Setiap elemen mesti mempunyai kerawang atau pun ukiran-ukiran bunga pada perabot. Contohnya sofa. warna yang digunakan pun lebih kepada warna kayu dan bertema gelap unntuk lebih ekslusif.  

 

 

Bina Rumah Atas Tanah Lembut

Kali ni entry sy agak teknikal sikit sbb sy cuba nak explain pada pelanggan sy berkenaan teori mcm mana cara kita nak bina rumah di atas tanah yang lembik / lembut.

Tanah yang lembut ni biasanya tanah gambut / paya / tambak. Tanah gambut dan paya teorinya masih lagi sama sebelum kontraktor membina sebuah rumah, kontraktor akan pastikan tanah itu betul2 selamat utk diduduki. Dah jadi kewajiban sebelum nak bina rumah kontraktor akan letak ‘concrete waste’ atau ‘simen buangan’ pada tapak rumah sebelum mereka menambak tanah tersebut. Ini bertujuan utk memberi tapak yang keras serta tak mudah mendap apabila membina rumah akan datang. Semestinya lepas menghamparkan concrete waste kontraktor akan tambak tanah utk menaikkan level tanah bagi memadatkan concrete waste yg telah di hampar.

Concrete waste

Setelah di tambak beberapa kaki kontaktor akan memadatkan tanah, kontraktor akan membiarkan tanah utk sekian waktu bagi memastikan tanah tersebut padat dgn sendirinya. Proses ini bergantung pada cuaca dan biasanya kontraktor akan biarkan tanah selama 6bulan – 12 bulan. Sekiranya ia di biarkan tanah akan padat apabila sampai waktu yg sesuai.

 

Sekiranya pelanggan menginginkan tanah segera padat maka kontraktor akan menggunakan machine compactor utk memadatkan tanah dan segera membuat persediaan utk team soil investigate (SI) memeriksa kepadatan tanah. Setelah team SI menjalankan tanggung jawabnya report kekuatan tanah akan keluar dan engineer pihak kontraktor akan pastikan sama ada tanah layak diduduki atau tak. Sekiranya tidak proses pemadatan akan di buat semula dan sekiranya ok tanpa masalah maka bermula lah kerja kontraktor membina rumah.

 

Jenis Jenis Tanah

Ramai pelanggan sy mempunyai tanah. Dan ada diantara mereka yang nak bina rumah di atas tanah sendiri. Di sini sy nak share jenis tanah dan kesesuaian utk membina rumah.

Tanah Keras / Top Soil

Memang kebanyakan tanah yang digunakan utk bina rumah adalah tanah keras.. Biasanya tanah pertanian atau tanah kebun yang mmg hendak di bina rumah merupakan tanah keras ni. Tanah ini mmg sangat sesuai utk tujuan membina rumah kerana tanah ni mmg keras dan dapat membuatkan tapak rumah stabil apabila kita membina di atas tanah tersebut. Biasanya pelanggan kami beli tanah yang terbiar lama dan akhirnya memanggil kami utk membina rumah idaman mereka.

Tanah Gambut

Biasanya tanah gambut ni adalah tanah yang bewarna hitam, lembek dan biasanya tanah ni sesuai utk buat pertanian atau tanaman. Walau bagaimanapun, keadaan di Malaysia membuatkan pilihan kita terpaksa membeli tanah gambut untuk membina rumah. Walaupun tanah ni sedikit murah berbanding tanah keras tapi mestilah di ingat bahawa kos pembinaan akan sedikit meningkat bila kita membina rumah pada tanah gambut. Kita akan membuat beberapa step tambahan sebelum membina rumah di ats tanah tersebut. (Boleh rujuk video kami)

Tanah Paya / Lembik

Tak banyak org yang membeli tanah paya atau tanah lembik utk membina rumah. Tetapi dengan keadaan kos yang semakin tinggi kami tak tolak kemungkinan ade pelanggan kami yang membeli tanah paya utk tujuan membina rumah. Kos pembinaan juga akan meningkat lebih banyak sebab diantaranya kami akan menjalankan kerja piling dan penambakan tanah sebelum membuat tapak rumah. Semestinya akan memeningkan kepala pelanggan utk memikirkan keadaan tapak rumah.

Jadi saya sarankan pada pelanggan saya utk mendapatkan sedikit nasihat sebelum membeli tanah utk membina rumah. Kerana ini sgt penting utk masa depan kita dan keluarga kita. Semoga memperoleh mantaaf dari entri kali ni.